Een uitgebreid marketing dashboard brengt inzicht en effectieve bijsturing

Een marketing dashboard kan u helpen uw marketinginspanningen te automatiseren en de resultaten van uw campagnes te volgen. Met een dashboard kunt u zien hoe gebruikers omgaan met uw website, welke content het best presteert en welke kanalen het meeste verkeer, leadconversies en inkomsten genereren.

Wat is een marketing dashboard?

Een marketing dashboard maakt marketinginspanningen en activiteiten inzichtelijk, je kan eenvoudig de resultaten van campagnes nagaan. Een dashboard zorgt ervoor dat je in 1 oogopslag of in ieder geval op 1 scherm alle belangrijke KPI’s direct kan inzien van een bepaalde tijdsperiode. Denk aan het dashboard in de auto of in de cockpit van een vliegtuig waar alle belangrijke instrumenten direct te zien zijn. 

Voorbeeld screenshot dashboard Google Analytics:

De meest bekende en gratis tool is Google Analytics. Maar omdat je heel veel mogelijkheden hebt om rapportage te bekijken kan je dit geen dashboard noemen. Om alle data te zien die je wilt zien zal je moeten doorklikken en dan klopt het “in 1 oogopslag” niet meer. 

Apollo Digital maakt dashboards met een betaalde tool om zo de meest belangrijke inzichten zo efficiënt en duidelijk mogelijk aan de klant te tonen. Elke klant en marketingstrategie heeft andere belangrijke datapunten en daarom worden de marketing dashboards op maat gemaakt. Deze marketing dashboards worden ook gebruikt bij de maandelijkse marketing meetings en in het rapporteren.

Voorbeelden Apollo Digital marketing dashboards:

Waarom een marketing dashboard?

Een marketing dashboard helpt met de voortgang van campagnes te volgen. Deze informatie helpt je te begrijpen hoe effectief de campagnes zijn en te identificeren op welke gebieden er verbetering moet komen. Een goed ontworpen marketing dashboard bespaart tijd en geld.

Een marketing dashboard bestaat uit verschillende secties, waaronder: Advertentie campagnes, Landingspagina’s, Social Media Accounts, E-mail lijsten & prestaties, en Marketing Automation resultaten. Hiermee kan je in één oogopslag zien wat goed werkt en welke gebieden mogelijk verbetering behoeven. De verzamelde gegevens worden gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen over de marketingstrategie en op tijd te kunnen bijsturen. Dit uiteraard samen met de expertise van Apollo Digital.

Hoe gebruik je een marketing dashboard?

Als ondernemer met beperkte marketing kennis zijn er toch een aantal elementen die goed gebruikt kunnen worden t.b.v. het bijsturen van het bedrijf. Bijvoorbeeld:

  • Best verkopende producten deze maand
  • Campagnes met de meeste leads deze week
  • Drukbezochte website pagina’s 
  • Omzet per kanaal
  • Impact social media post
  • En meer..!

Voorbeeld omzet per kanaal:

Een marketing dashboard helpt met de voortgang van campagnes te volgen. Deze informatie helpt je te begrijpen hoe effectief de campagnes zijn en te identificeren op welke gebieden er verbetering moet komen. Een goed ontworpen marketing dashboard bespaart tijd en geld.

Een marketing dashboard bestaat uit verschillende secties, waaronder: Advertentie campagnes, Landingspagina’s, Social Media Accounts, E-mail lijsten & prestaties, en Marketing Automation resultaten. Hiermee kan je in één oogopslag zien wat goed werkt en welke gebieden mogelijk verbetering behoeven. De verzamelde gegevens worden gebruikt om weloverwogen beslissingen te nemen over de marketingstrategie en op tijd te kunnen bijsturen. Dit uiteraard samen met de expertise van Apollo Digital.

Daarnaast is er nog veel meer data, maar deze is veel technischer. Zie de lijst hieronder.

Marketing KPI's of meetpunten

Deze lijst bevat de meest voorkomende meetpunten die een marketeer gebruikt om marketing campagnes en strategie bij te sturen. Deze meetpunten zijn vaak Engelstalig, maar op de dashboards kunnen deze vertaald worden wanneer nodig.

CTR

(Click Through Rate, doorklikratio) is het percentage mensen dat op een advertentie klikt nadat deze is bekeken. Het is een maatstaf voor hoe effectief een marketingcampagne is. CTR kan worden beïnvloed door een aantal factoren, waaronder de kwaliteit van de advertentie, hoe goed het is ontworpen, en hoe goed het is uitgevoerd.

CPC

(Cost Per Click, kosten per klik) is de meest gebruikelijke manier om de kosten van reclame te meten. Het is het bedrag dat je betaalt voor elke klik op een advertentie. Dus voor elke website bezoeker via die advertentie of campagne

CPA

(Cost Per Acquisition, kosten per acquisitie) is een meeteenheid die in marketing wordt gebruikt om de kosten van het werven van een klant te meten. Hoe hoger de CPA, hoe duurder het is om een klant te werven.

LTV

(LifeTime Value, levensduur waarde) dit is een meeteenheid waarmee bedrijven de waarde van een klant gedurende zijn hele levensduur kunnen meten. Klanten kunnen meerdere malen terugkomen en kopen. Soms jaren lang een x aantal keer per jaar. Dat betekent dat deze klant meer omzet dan alleen de eerste bestelling. Als we deze gemiddelde omzet weten zien we vaak ook dat we meer in nieuwe klanten kunnen investeren.

AOV

(Average Order Value), gemiddelde order waarde kan worden gebruikt om te berekenen hoeveel geld een bedrijf verdient met elke verkoop, en kan bedrijven helpen hun vooruitgang in de tijd te volgen. Tactieken implementeren om dit bedrag te verhogen is heel verstandig en kan soms meer opleveren dan focus op nieuwe klanten.

Conversie percentage

Het percentage dat verteld hoeveel bezoekers ook daadwerkelijk kopen. Wanneer dit percentage 2 is betekent dit dat op de 100 bezoekers 2 mensen kopen. Dit is ook een belangrijk meetpunt om de effectiviteit van een kanaal of advertentiecampagne na te gaan.

ROAS

(Return on Ad Spent), terugverdien percentage op advertentiekosten is een belangrijk meetpunt voor marketing managers om bij te houden, omdat het hen helpt te bepalen hoe goed hun marketing inspanningen werken. Een bedrijf met een hoge ROAS score kan het zich vaak veroorloven om meer te investeren in zijn marketing campagnes omdat het weet dat het rendement op zijn investering hoog zal zijn.

Bounce Rate

Bouncepercentage is het percentage bezoeken aan een website dat resulteert in een klant die de volledige site kan bekijken of gebruiken. Het is een belangrijke maatstaf voor de gezondheid van de site en kan worden gebruikt om te bepalen of gebruikers vinden wat ze zoeken. Een hoog bouncepercentage kan erop wijzen dat de site niet gebruiksvriendelijk is of dat hij niet de juiste inhoud heeft voor zijn publiek.

Conclusie: met behulp van een dashboard kan je zien hoe gebruikers omgaan met de website, welke inhoud het best presteert en welke kanalen het meeste verkeer en resultaat genereren.

Marketing dashboard klant over de maandelijkse dashboard meetings:

“1x per maand een klein uurtje samenzitten t.b.v. de marketing van Lamminsvliet heeft voor mij een grote meerwaarde. Naast dat het vertrouwen geeft doordat ik iemand maandelijks spreek i.p.v. alleen een rapport met cijfers en een factuur ontvang, dwingt het mij ook om aandacht te besteden aan de marketing van Lamminsvliet.We kunnen sparren over ideeën, ik ontvang toelichting op de resultaten en kan snel bijsturen op basis van expertise en keiharde data. Kleine veranderingen in de koers zijn daardoor snel gerealiseerd en dat zorgt voor effectiviteit.Het maandelijkse contact is heel goed en vaak ook inspirerend”
Lamminsvliet
Geoffrey van Troost