Zoekmachine optimalisatie

Mars

De kortste vlucht: een goede start om vindbaar te worden in de zoekmachines en inzicht in kansen
399 Per maand
  • 10 zoektermen
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Maandelijkse rapportage per e-mail
  • Maandelijkse online meeting
  • Realtime marketing dashboard

Jupiter

Na Mars reizen we door: de implementatie van 25 zoektermen om vindbaar te worden. Een mooie basis voor de lange termijn
899 Per maand
  • 25 zoektermen
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Maandelijkse rapportage per e-mail
  • Maandelijkse online meeting
  • Realtime marketing dashboard

Saturnus

De complete reis van de meeste zoektermen. Meer zoektermen, meer verkeer, meer resultaat
1699 Per maand
  • 50 zoektermen
  • zoekwoorden onderzoek
  • Maandelijkse rapportage per e-mail
  • Maandelijkse online meeting
  • Realtime marketing dashboard

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een proces van het verbeteren van de zichtbaarheid en de ranking van een website of webpagina in zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs). In lekentaal, zoekmachine optimalisatie is de praktijk van het optimaliseren van een website, zodat deze hoger in de zoekmachine resultaten pagina’s verschijnt voor bepaalde zoekwoorden, zinnen, of categorieën.

Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel van elke online marketing strategie omdat het kan helpen om het verkeer naar je website vanuit zoekmachines te verhogen. Bezoekers die op zoek zijn naar informatie over een specifiek onderwerp klikken sneller op de link van je website als deze hoger in de resultaten verschijnt dan een andere site over hetzelfde onderwerp.

Dit bezoek is ook zeer interessant want zij zijn zelf al op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Deze mensen zitten verder in de marketing funnel en zullen sneller kopen.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Er zijn verschillende technieken die kunnen worden gebruikt om de SEO van een website te verbeteren. Een veel voorkomende aanpak is het optimaliseren van de titel van een website, beschrijving, en metatags (tags geassocieerd met een webpagina). Deze elementen worden gebruikt door zoekmachines om het belang van een pagina te bepalen en hoe deze te rangschikken in de resultaten.

Meta tags

Titel tags zijn een belangrijk onderdeel van de SEO van een website, omdat ze verschijnen in de titelbalk van zoekmachine resultaten pagina’s. De titel moet uniek en trefwoordrijk zijn, en moet kort genoeg zijn om op één regel te passen. Daarnaast moet deze uitnodigen om op te klikken.

Meta description tags zijn ook belangrijk omdat ze bezoekers informatie geven over de site. Ze moeten gedetailleerd zijn, maar niet te lang, en ze moeten trefwoorden bevatten die mensen zouden kunnen gebruiken bij het zoeken naar informatie over het onderwerp.

Daarnaast gaat het om kwalitatieve inhoud. De pagina die bezocht word moet zo waardevol zijn dat de bezoeker op deze pagina blijft en verder op de website doorklikt. Dit registreert de zoekmachine en zo weet deze wat waardevolle pagina’s zijn. De klanten van de zoekmachines zijn mensen die zoeken. De zoekmachine wilt deze mensen zo goed mogelijk bedienen. Waarde bieden is hier dus de boodschap.

De alt tag is belangrijk om mee te geven aan afbeeldingen. Beschrijf hier wat de afbeelding laat zien. Zo weet de zoekmachine ook dat er visueel materiaal is wat bijdraagt aan de zoekterm.

Multimedia

Naast goede waardevolle teksten is het belangrijk om ook andere media op de pagina te tonen. Zo kan de waardevolle content in verschillende vormen geconsumeerd worden door bijvoorbeeld ook video’s, infographics, PDF downloads etc. De zoekmachine ziet dit en hecht hier ook waarde aan.

Werkwijze zoekmachine optimalisatie

Techniek

Is de website snel genoeg? Zijn de juiste tools beschikbaar? In de opstartfase gaan we de technische zaken na en maken deze op orde wanner nodig. Denk aan plugins, laadsnelheid, statistieken, aanmelden bij Google en sitemaps

Onderzoek

In de opstart onderzoeken we voor welke relevante zoektermen we topposities kunnen scoren. Zoekwoorden waar maandelijks genoeg op gezocht word en waar de optimalisatie een impact maakt op de omzet

Content

Na het onderzoek is er een lijst met zoektermen die we gaan optimaliseren. Hier wordt content voor gemaakt. Niet zomaar content wat de zoekterm bevat, nee, waardevolle teksten en afbeeldingen die bijdragen aan de betreffende website pagina die bijdragen aan het product of de dienst

Rapportage

Uiteraard willen we de impact van de investering kunnen meten. Daarom wordt er maandelijks een rapport opgesteld van de zoektermen en de huidige positie. Zo wordt inzichtelijk hoe de website of webshop presteert op de gekozen termen en waar eventueel bijsturing nodig is.

Wat zijn de voordelen van SEO?

De voordelen van SEO kunnen zijn meer verkeer, meer leads en verkoop, en een hogere ranking in zoekmachines. Meer verkeer kan leiden tot meer inkomsten en een hogere ranking kan leiden tot meer zichtbaarheid.

SEO kan ook leiden tot de ontdekking van nieuwe webpagina’s en de groei van de online aanwezigheid van een website. Meer leads en verkoop kan leiden tot een hogere winstgevendheid en meer groei.

Wat zijn de risico’s van het niet optimaliseren van mijn website voor zoekmachines?

Als de website niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines, loop je mogelijk kansen mis om meer verkeer, leads en verkoop te genereren. Marketing is het schijnen van een groot spotlicht op je producten of diensten. Als je niet vindbaar bent schijnt dit spotlicht dus niet. Vergeleken met een fysieke winkel kunnen we niet tussen 2 grote winkels zitten waar men in het voorbijlopen toevallig even binnen komt kijken. Een website zit niet in dezelfde straat als bijvoorbeeld Bol.com en Coolblue. Vindbaar zijn is dus een must.

Zoekwoorden onderzoek

Om te weten welke waardevolle content gemaakt moet worden moet er eerst onderzoek gedaan worden. In dit onderzoek komen de volgende zaken aan bod:
  • Moeilijkheidsgraad: kunnen we voor deze zoekterm nog een toppositie bereiken?
  • Zoekvolume: hoeveel keer wordt hier maandelijks op gezocht?
  • Andere websites: welke websites scoren hier nu op en wat bieden zij aan?
  • Alternatieven: zijn er alternatieve zoektermen die beter zijn?

Hier kan je bijvoorbeeld de gratis tool Ubersuggest voor gebruiken. Wij zelf gebruiken Mangools en SEMRush omdat daar meer mogelijkheden in zijn. Uiteraard is het ook belangrijk om de posities van de zoektermen te volgen. Handmatig is dat veel werk en dat kan gelukkig ook in deze tools.

Longtail zoektermen

Vaak ligt de focus op 1 of 2 woorden. Door een groot aanbod van websites kan het zijn dat het moeilijk is om hier op te scoren. Een goede strategie is dan om langere zoektermen te analyseren, de zogenaamde longtail zoektermen. Dit zijn zoektermen van 4 of meer woorden. Bijvoorbeeld: wat is de beste samsung telefoon. Dit kan ook in de genoemde tools ingesteld worden.

Website techniek

Naast waardevolle content en zoekmachine optimalisatie van deze content is het belangrijk dat de website of webshop technisch in orde is. De website moet snel laden, dit bevordert de ervaring van de bezoeker en telt dus mee hoe de zoekmachine jouw website positioneert. Andere elementen die belangrijk zijn:

  • Mobielvriendelijk (responsive)
  • Geen gebroken links naar niet bestaande pagina’s
  • Zorg dat er 1 versie geïndexeerd word
  • Zorg dat het website platform de content niet omvormt in code wat de zoekmachine niet meer kan uitlezen

Website plugins

Voor WordPress websites zijn er heel veel plugins om de website te optimaliseren. Bijvoorbeeld WP Fastest Cache t.b.v. de snelheid. Daarnaast helpen SEO plugins met het optimaliseren van de website pagina’s. Dit door een score te geven aan de pagina en een checklist laten zien met wat nog moet gebeuren. Deze plugins hebben ook de mogelijkheid om een sitemap te genereren.

Een hele bekende SEO plugin is Yoast van Nederlandse bodem. Tegenwoordig gebruiken wij RankMath omdat deze plugin vele malen uitgebreider is zoals je hier kunt zien.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is onder andere een Chrome-extensie waarmee website-eigenaren kunnen zien hoe goed hun website het doet in de zoekresultaten van Google. De extensie geeft ook informatie over de ranking van de site, de hoeveelheid organisch verkeer die de site ontvangt, en het aantal fouten op de site. Website-eigenaren kunnen deze informatie gebruiken om wijzigingen aan te brengen op hun website om de ranking en SEO te verbeteren.
 

Linkbuilding

Linkbuilding optimalisatie is de praktijk van het delen van je website voor ranking in zoekmachines. Dit betekent het creëren van links naar je site vanaf andere sites van hoge kwaliteit. Wanneer een gebruiker klikt op een link van een andere site, ontvangt jouw website verkeer en exposure voor het bedrijf.

Er zijn een paar verschillende manieren om linkbuilding optimalisatie te bereiken. Je kan gebruik maken van content marketing, online adverteren en sociale media.

Content marketing is de meest effectieve manier om links te verkrijgen. Wanneer je kwalitatieve content schrijft die relevant is voor jouw doelpubliek, zal je waarschijnlijk links aantrekken van andere sites van hoge kwaliteit. Je kan ook gebruik maken van linkbuilding technieken zoals gastbloggen en het opbouwen van backlinks van andere sites van hoge kwaliteit.

Online adverteren is een andere manier om links te verkrijgen. Wanneer je biedt op trefwoorden die relevant zijn voor je bedrijf, is het mogelijk om verkeer van Google en andere zoekmachines aan te trekken. Je kan ook gebruik maken van gesponsorde links, wat betekent dat je iemand anders betaalt om een link op hun website te plaatsen.

Sociale media is een andere manier om links te verkrijgen. Wanneer je kwalitatieve content deelt, kan u links aantrekken van andere gebruikers. 

Interne linkbuilding

Interne links zorgen ervoor dat de website een spinnenweb word waar alle waardevolle content verbonden word. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker doorklikt en meerdere pagina’s bezoekt. Dit draagt ook bij aan de zoekmachine optimalisatie. Ook doorlinken naar andere kwalitatieve websites draagt bij. Misschien zijn er websites die heel diep op een bepaald onderwerp ingaan wat waarde biedt voor de bezoeker.

Succesvolle optimalisatie voor o.a.

Zoekmachine optimalisatie

Voorbeelden van resultaten

Positie #1 t.b.v. webshop

Positie #2 gelijk onder bol.com

Positie #1

Positie #1

Positie #1

Positie #2

Positie #3 direct onder Marktplaats

Positie #3 direct onder Marktplaats

Zoekmachine optimalisatie klant aan het woord:

Apollo Digital is begin 2018 voor ons in beeld gekomen. We zochten een stabiele, professionele partij welke onze website kon realiseren en opvolgende de internetmarketing kon verzorgen. Onze eisen waren een overzichtelijke moderne website overeenkomstig met de branding die onze kernwaarden reflecteerde. Daarnaast moest de website middels geoptimaliseerde teksten door zoekmachines snel gevonden worden. Ruim binnen planning heeft Apollo Digital dit naar grote tevredenheid weten te realiseren. Tot op de dag van vandaag is Apollo Digital verantwoordelijk voor de internetmarketing en onderhoud van de website welke een boost aan omzet vertegenwoordigd. Al met al zeer tevreden!
Lamminsvliet
Geoffrey van Troost