AIDA model: de 4 letters en hun betekenis

Inleiding AIDA model

Het AIDA model is een marketing model wat we dagelijks gebruiken bij het online adverteren en het maken van converterende landingspagina’s. Het is super eenvoudig te gebruiken en zorgt ervoor dat je boodschap niks mist en de juiste volgorde heeft. Elke letter in het model staat voor een fase in de boodschap met de juiste timing.

Het AIDA mdoel werd in 1898 ontwikkeld door de Amerikaanse zakenman Elias St. Elmo Lewis. Lewis was een voorstander van reclame die vaak schreef en sprak over het potentieel van reclame. Dit model beschrijft een reeks stappen of stadia die klanten doorlopen wanneer zij een aankoopbeslissing nemen.

In de 19e eeuw waren er nog niet zoveel communicatie kanalen als nu. Elke dag kom je wel een advertentie tegen. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden, maar er is ook veel meer concurrentie. Met zoveel concurrentie kan het erg moeilijk voor u zijn om je boodschap bij de beoogde doelgroep te krijgen. Het AIDA model kan je helpen gefocust te blijven terwijl je je boodschap doorwerkt om potentiële kopers binnen te halen.

Hieronder lichten we elke letter toe:

Attention:

In deze eerste fase van de e-mail, advertentietekst of social media post willen we de aandacht van de kijker trekken. Zo blijft deze bij onze boodschap stil staan en gaat deze verder lezen of kijken. Dit is belangrijk omdat iemand anders de rest van de boodschap nooit ziet.

Interest:

Nu we de aandacht hebben kunnen we de interesse opwekken. Dit doen we door degene die de boodschap ziet te herinneren aan het probleem of de uitdaging die ze hebben. Zie hiervoor ook de marketing funnel.

Desire:

Nu er aandacht en interesse is willen we dit omzetten in verlangen. Verlangen om onze dienst of product dieper te bekijken. Zoveel verlangen dat men er tijd in wilt investeren om meer te weten te komen.

Action:

Hoe doen ze dat dan? Meer weten over het product of de dienst? Dit kan met een afspraak, een pagina bezoeken, een webinar bekijken etc. In deze laatste stap zetten we degene aan tot actie en maken het super simpel om deze actie uit te voeren.

Het AIDA model en zijn variaties worden meestal gemodelleerd als een trechter. Niet iedereen die bovenaan in de trechter komt bereikt ook de laatste fase, in dit geval “onderneem actie”. Lees hierover meer in de customer journey.

De trechter is gewoon een grafische voorstelling van potentiële klanten en hun potentieel om te kopen bij vooruitgang door de stadia van het model.

klik om te vergroten, op te slaan en/of te printen

Waar kan je het AIDA model gebruiken?

In elke boodschap waarin je de ontvanger wilt overtuigen om actie te ondernemen. Deze boodschap kan verschillende vormen hebben als:

  • Advertentie tekst social media
  • Advertentie tekst Google Ad
  • Banner voor event
  • Flyers
  • Posters
  • Video
  • Afbeeldingen

 

Voorbeeld van tekst geschreven met het AIDA model

Benieuwd wat een nieuwbouw huis kost? Met het juiste advies hoeft dat niet het geval te zijn! De A van het AIDA mdoel, attention, de aandacht trekken zodat men stopt met scrollen

I interest, interesse wekken door uitdagingen, pijn, vragen of twijfels boven te halen. Met het juiste advies en begeleiding van A tot Z voor elk mogelijk budget advies wat wellicht goedkoper (op lange termijn) uitpakt.

Desire, de volgende stap van het bericht: verlangen opwekken. Wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn? Dan helpen de experts van Lamminsvliet graag mee.

A action. Hoe doet de lezer dit dan? Door een mooie geformeerde CTA in dit geval meer lezen in het artikel en via dit artikel contact opnemen. Bijvoorbeeld klik hier om na te gaan wat de opties voor jouw nieuwbouw huis zijn.

Kunnen jouw boodschappen verbeterd worden met behulp van het AIDA model? Of advies nodig? Neem dan contact op.